previous pauseresume next

معرفی و شرح وظایف واحد خانواده

  1. شرح وظایف کارشناس برنامه سلامت مادران

    ۱-      اجرای برنامه آموزشی در خصوص برنامه مادران در سطوح مختلف

    ۲-      نظارت بر کمیت وکیفیت برنامه های اجرایی مراکز بهداشتی درمانی در حوزه سلامت مادران

    ۳-      شرکت در برنامه پایش فصلی پزشک خانواده

    ۴-      تجزیه وتحلیل وارزشیابی اطلاعات مربوط به عملکرد مراکز بهداشتی درمانی در برنامه سلامت مادران

    ۵-      تهیه وتدوین برنامه عملیاتی سلامت مادران

    ۶-      شرکت در جلسات و کمیته های مرگ و میر مادران و نوزادان

    ۷-      تهیه و تنظیم گزارش از نحوه عملکرد و پیشرفت در برنامه های بهداشتی مراکز تابعه و ارائه به معاون محترم بهداشتی

    ۸-      هماهنگی و همکاری مداوم با سایر واحدهای بهداشتی

    ۹-      تهیه دستورالعملهای لازم در زمینه اجرای مراقبتهای ادغام یافته سلامت مادران

    ۱۰-  نظارت بر عملکرد پرسنل محیطی ( پزشک ، کاردان و کارشناسان بهداشت خانواده و مامایی ، بهورز)

    ۱۱-  تهیه شاخصهای بهداشتی مربوط به برنامه مادران به تفکیک مراکز و مقایسه شاخصهای بهداشتی شهرستان با شاخصهای استانی

    ۱۲-  بازدید از خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی

    ۱۳-  برگزاری کارگاه های آموزشی مختلف متناسب با نیازهای شهرستان در سطوح مختلف ، پزشک ،کاردان و کارشناس

    ۱۴-  تامین و توزیع فرم های مراقبتی و دفاتر مربوط به اجرای برنامه سلامت مادران

    ۱۵-  توجیه نیروهای بدو استخدام ( کاردان وکارشناس بهداشت خانواده ومامایی و پزشک )

    ۱۶-  تهیه وتوزیع رسانه های آموزشی مورد نیاز در برنامه مادران در سطح مراکز بهداشتی درمانی

     

    شرح وظایف کارشناس برنامه سلامت کودکان

    مراقبت کودکان با هدف ارتقای سلامت کودکان ( در قالب برنامه مراقبت ادغام یافته ناخوشی های اطفال و کودک سالم و مرگ کودکان ۵۹-۱ ماهه و برنامه شیرمادر)۱

    ۱- نظارت براجرای برنامه مراقبت های ادغام یافته ناخوشی های اطفال ( مانا) وکودک سالم

    ۲- پایش برنامه مراقبت های ادغام یافته ناخوشی های اطفال وکودک سالم و  برنامه شیرمادر

    ۳- تهیه وتنظیم گزارش از نحوه عملکرد پیشرفت برنامه و ارائه به مقام مافوق

    ۴- جمع بندی آمارمربوطه به کودکان و ارسال به استانو محاسبه شاخصهاي بهداشتي برنامه كودكان

    ۵- تهیه وتدوین برنامه عملیاتی کودک سالم- مانا- مرگ کودکان ۱ تا ۵۹ ماهه- شیرمادر

    ۶- جمع بندی آماردقیق مرگ ومیر کودکان ۱ تا ۵۹ ماهه وارسال گزارش طبق برنامه کشوری نظام مراقبت از مرگ ومیر کودکان ۱ تا ۵۹ ماهه

    ۷-    هماهنگي جهت تشكيل و برگزاری کمیته کودک سالم –مانا –مرگ کودکان ۱ تا ۵۹ ماهه هرسه ماه یکبار و هماهنگی با واحدهای ستادی

    ۸- تهیه و تکثیر رسانه آموزشی (بروشور، پمفلت، و تراکت و....) و اطلاع رسانی وتوزیع دستورالعملها ی مربوطه در سطح شهرستان

    ۹-پیگیری و انجام هماهنگی درون بخشی و برون بخشی در خصوص ارتقائ برنامه ها و تشکیل کمیته های مربوطه با کدام سازمانها و ادارات

    ۱۰- برگزاری کمیته های بررسی علل مرگ ومیر کودکان ۱ تا ۵۹ ماهه وپیگیری مصوبات مربوطه

    ۱۱- جمع آوری آمار مرگ ومیر نوزادان وبررسی پرونده های مرگ جهت تعیین نواقص ورفع مشکلات موجود درجهت کاهش مرگ ومیر

    ۱۲- طراحی واجرای مداخلات مناسب درجهت کاهش مرگ ومیر وارتقا سلامت کودکان زیر ۵ سال

    ۱۳-  جمع آوری اطلاعات آماری کودک سالم و مانا و انجام آناليز و ارائه آمارها بهمعاون بهداشتی دانشگاه

    شرح فعالیتهای انجام شده

    ۱  - تهیه شاخص های بهداشتی مربوط به برنامه کودکان به تفکیک مراکز و ارسال پسخوراند

    ۲- بازدید ازخانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی به صورت روتین و نظارت بر عملكرد پرسنل واحدهاي محيطي در زمينه اجراي برنامه كودكان (شيرمادر ـ كودك سالم ـ‌ مانا)

    ۳- تامین وتوزیع فرمهای مراقبتی ودفاتر مربوط به اجرای برنامه کودکان برآورد تجهیزات و دفاتر –فرمهای مورد نیاز

     ۴-  شرکت در جلسات و کارگاههای برگزار شده توسط معاونت

    ۵ - جمع بندی اطلاعات و داده های آماری و وارد کردن آنها در نرم افزار نظاممديريت سلامت کودکان( CHS )

    ۶- آموزش پرسنل جدیدالورود سیستم بهداشتیتوجیه نیروهای بدو استخدام

    ۷- جمع آوری آمار کودکان ( امار اطلاعات مراقبت ادغام یافته کودک سالم –غربالگری تکامل کودکان (فرم ASQتکمیل شده) –مسواک انگشتی توزیع شده –آماراطلاعات مانادر کودکان ۲ ماهه تا ۵ ساله––آماراطلاعات مانادر شیرخواران زیر ۲ ماه   - آمار مراقبت نوزادی هر ۳ ماه

    ۸ - تهیه و تکثیر رسانه آموزشی (بروشور، پمفلت، و تراکت و....) و اطلاع رسانی وتوزیع دستورالعملها ی مربوطه در سطح شهرستان دربرنامه کودکان در سطح مراکز بهداشتی درمانی در رابطه با برنامه و انجام مداخلاتدر برنامه ها برای افزايش شاخص ها

    ۹-عضويت در كميته كودك سالم- كميته شيرمادر كميته مانا
    - عضويت در كميته مرگ كودكان ۵۹-۱ ماهه - عضویت در کمیته مرگ و میر نوزادان

    ۱۰- برگزاری کمیته های بررسی علل مرگ ومیر کودکان زیر ۵ سال اجرای دستورالعمل نظام کشوری مراقبت مرگ کودکان :شناسایی کلیه مرگهای کودکان۱-۵۹ ماهه خارج بیمارستانی و بررسی تحلیلی مرگها شناسایی علل و عوامل قابل اجتناب و نیز طراحی و اجرای مداخله های مناسب بمنظور پیشگیری از مرگهای مشابه در سطح مراکز بهداشتی درمانی .

    ۱۱- جمع بندی وارسال آمار دقیق مرگ ومیر کودکان زیر ۵ سال درقالب نرم افزارهای مربوطه

     ارسال گزارش فوری مرگ از طریق نرم افزار CSOدر صورت مرگ کودکان ۵۹-۱ ماهه گزارش دهی آن به سطوح بالاتر و تکمیل پرسشنامه مربوطه و ثبت آن در نرم افزار CSOاستخراج مداخلات لازم از پرسشنامه ها و مطرح نمودن آن در کمیته مرگ کودکان ۱ تا ۵۹ ماهه استخراج مداخلات لازم از پرسشنامه ها و مطرح نمودن آن در کمیته مرگ کودکان ۱ تا ۵۹ ماهه به منظور شناخت عوامل موثر در مرگ و میر کودکان و طراحی مداخله مناسب

    ۱۲- برگزاری کارگاههای آموزشی وبازآموزی به منظور افزایشی کیفیت خدمات در حال ارائه برگزاری کارگاه (مراقبت ادغام یافته کودک سالم –مراقبت ادغام یافته ناخوشیهای اطفال –ارزیابی تکامل کودکان _ مانا با اهمیت پیشگیری از سوانح و حوادث در کودکان ) جهت پزشکان و کارشناسان

    ۱۳- بازديد ساليانه از بيمارستانهاي دوستدار كودك

    ۱۴- تكميل چك ليست ارزيابي بيمارستانهاي دوستدار كودك
    ۱۵-ورود اطلاعات مربوط به ارزيابي بيمارستانهاي دوستدار كودك در نرم افزار مربوطه
    ۱۶ - نظارت بر فعاليت مركز مشاوره شيردهي

     ۱۷-تشکیل کمیته تجویز شیر مصنوعی و صدور کوپن شیر مصنوعی
    ۱۸-ورود اطلاعات مربوط به كودك سالم و مانا در نرم افزار مربوطه
    ۱۹- برآورد ميزان مكمل آهن و مولتي ويتامين جهت كودكان زير ۲ سالمکمل ها ی کودکان و پیگیری جهت خرید و توزیع
    ۲۰-  برنامه ريزي جهت بزرگداشت ساليانه هفته جهاني ترويج تغذيه با شيرمادر و هفته کودک
    ۲۱-  تهیه و تنظیم گزارش عملکرد و پیشرفت برنامه ها هر ۳ ماه یکبار

    ۲۲- بازدید از مراکز شهری و روستایی و خانه های بهداشت و مراکز خصوصی در طول سال

    ۲۳- بررسی اطلاعات و استخراج شاخص های مرتبط با برنامه های کودکان و ارسال پس خوراند به مراکز شهری و روستایی

    ۲۴- بررسی مشکلات موجود مربوط به برنامه کودکان در واحدهای محیطی و پیگیری و ..... تا رفع آن

    ۲۵- هماهنگی با بهزیستی جهت غربالگری تنبلی چشم کودکان و نظارت بر اجرای آن  و جمع آوری آمارآن

     

    شرح وظایف کارشناس برنامه سلامت سالمندان

    الف)مدیریت امور فنی و اجرایی

    ۱)       تدوین برنامه تلفیقی بر اساس رسالت،اهداف،نقاط قوت و ضعف،فرصت ها و تهدیدها

    ۲)       پیگیری اجرای فعالیت های برنامه تلفیقی و ثبت نتیجه در جدول زمانبندی فعالیت ها

    ۳)       شرکت در جلسات هماهنگی درون واحدی و پیگیری مصوبات تا حصول نتیجه و بایگانی منظم صورتجلسات

    ۴)       برنامه ریزی جهت آموزش سالمندان در مراکز و خانه های بهداشت

    ۵)       هماهنگی و برنامه ریزی جهت گرامیداشت روز جهانی سالمند و ارسال گزارش اقدامات انجام شده به مرکز بهداشت استان

    ۶)       پیگیری و تشکیل جلسلت هماهنگی کاردانان ،تنظیم صورتجلسات و پیگیری مصوبات تا حصول نتیجه و بایگانی منظم صورتجلسات

    ۷)       برنامه ریزی مدون جهت توجیه پزشکان،کاردانان و بهورزان در جلسات هماهنگی ماهیانه و تنظیم صورتجلسات

    ۸)       شرکت در کمیته ساماندهی سالمندان و پیگیری مصوبات آن

    ۹)       تهیه فهرست ارگان ها و ادارات و تعیین فعالیت هایی که می توان با آن ها همکاری مشترک داشت

    ۱۰)   هماهنگی و برگزاری جلسات بین بخشی و بایگانی سوابق آن(صورتجلسات ،هماهنگی ،برنامه های آموزشی ،تبلیغاتی و ...)

    ۱۱)   هماهنگی و برگزاری کلاس های آموزشی جهت سایر ارگان ها و ادارات

    ۱۲)   بایگانی منظم کتب ،جزوات  و پمفلت ها و ارسال جزوات آموزشی مورد نیاز به واحدهای محیطی

    ۱۳)   هماهنگی و ارسال آخرین دستورالعمل ها و بخشنامه ها به واحد های محیطی ،بیمارستان ،دانشگاه و غیره بنا به مورد ،توجیه کارکنان در این خصوص و بایگانی  دستورالعمل ها

     

    ب)مدیریت امور آموزشی

    ۱)       آموزش کامل پزشکان ،کاردانان و بهورزان

    ۲)       ارسال گزارش عملکرد آموزشی بصورت شش ماهه طبق فرم مدون

    ۳)       نیازسنجی آموزشی و برنامه ریزی آموزشی و بازآموزی برای کلیه کارکنان

    ۴)       تعیین اعضای هسته آموزشی سالمندان و صدور ابلاغ جهت ایشان

    ۵)       پیگیری و آموزش مربیان واسط اعم از رابطین بهداشتی و ...

    ۶)       نظارت بر نحوه  توزیع کتب و جزوات به گروه های هدف در مراکز بهداشتی درمانی

     

    ج) نظارت و پایش

    ۱)       برنامه ریزی مدون و نظارت و پایش از برنامه های آموزشی سالمندان در مراکز و خانه ها

    ۲)     پیگیری جمع اوری آمار و اطلاعات مربوط به برنامه سالمندان

    ۳)     تهیه گزارش تحلیلی از نظارت ها هر شش ماه و شناسایی مشکلات برنامه و تعین راهکا جهت رفع آن ها

    ۴)     نظارت یر عملکرد مرکز رفرال (ارجاع) سالمندان و پیگیری تطابق با استانداردهای مورد نظر

     

    د) اعتبارات

    ۱)       هماهنگی و پیگیری هزینه نمودن اعتبارات تخصیص یافته در برنامه سالمندان و ارسال بموقع اسناد به مرکز بهداشت استان

               ه) اطلاع رسانی

    ۱)تهیه مقاله و گزارش خبری و ارسال به رسانه های محلی ، خبرنامه و ...

    ۲)استفاده از سییستم ندای بهداشت جهت انتقال پیام به اقشار مختلف جامعه

     

            و)علمی و پژوهشی

    ۱)همکاری در اجرای طرح های پژوهش مرتبط با برنامه های سالمندان

    ۲)همکاری در اجرای سایر امور محوله زیر نظر مسئول واحد سلامت خانواده و جمعیت